Taksonomi Bloom dan Domain Krathwohl
Taksonomi Bloom
• Taksonomi ini pertama kali disusun oleh Benjamin S. Bloom pada tahun 1956.
• Taksonomi Bloom menitikberatkan aspek kognitif atau pengetahuan.
• Ia bercorak hierarki (tahap rendah ke tahap tinggi). Guru akan membuat soalan pelbagai aras untuk menguji tahap berfikir pelajar.
• Menekankan aspek kognitif (pengetahuan) – apa yang dicari adalah seperti fakta, teori, dan hukum.
• Tujuan : membina kebolehan, pemikiran, dan pemahaman (cth : mencari isi penting daripada petikan yang dibaca)
• Terdapat enam peringkat (tidak semestinya menggunakan kesemua peringkat ini dalam soalan – cth : pada kertas soalan tahun 1 tidak terdapat tahap sintesis kerana tahap ini merupakan tahap yang tinggi dan tidak sesuai dengan umur murid)
1. Pengetahuan
2. Kefahaman
3. Aplikasi
4. Analisis
5. Sintesis
6. Penilaian
Pengetahuan ( selalunya mengunakan kata tanya, cth : bilakah, dimanakah, mengapakah, dan sebagainya)
• Tujuan : mengingat semula perkara-perkara yang sudah dipelajari tanpa sebarang perubahan.
• Contoh :
1. Bilakah Malaysia merdeka ?
2. Berapa buah negerikah yang terdapat di Malaysia?
3. Siapakah Bapa Kemerdekaan Malaysia?
• Objektif
1. Umum : mengetahui
2. Khusus / spesifik : melebal, menyatakan, menulis (eksplisit)
Kefahaman (kebolehan untuk memberi penjelasan / makna sesuatu perkara)
• Konsep : menjelaskan maklumat dengan terperinci.
• Merupakan peringkat yang tinggi berbanding peringkat pengetahuan.
• Tiga aras penting :
1. Terjemahan isi (isi kepada huraian, cth : Ibu Ali meninggal dunia.)
2. Memberi tafsiran / makna sesuatu maklumat (cth : Setiap manusia di muka bumi ini akan menemui ajal masing-masing. )
3. Ekstrapolasi (tafsiran lanjut berdasarkan maklumat yang digambarkan (cth : Kita sebagai manusia biasa mestilah sentiasa bersedia untuk menghadapi perkara yang berlaku pada bila-bila masa sahaja)
• Tujuan : memahami sesuatu bahan, menjelaskan menterjemah, merumuskan,menulis, dan membezakan.
• Cth : jelaskan, bezakan, bandingkan, ringkaskan, nyatakan, dan seumpamanya.
Aplikasi
• Tujuan : menggunakan pengetahuan mujarat (abstrak) untuk menyelesaikan masalah yang maujud.
• Objektif :
1. Umum : menggunakan, menyelesaikan, menunjukkan
2. Khusus / spesifik : menggunakan, menyelesaikan, mengira, menghubungkan, mengendalikan.
• Cth : soalan yang menggunakan perkataan bagaimana dan jelaskan.
• Menekankan kaedah, prinsip, hukum, dan teori.
Analisis (mengenal pasti sebab secara terperinci)
• Definisi : kebolehan untuk menceritakan dan menyusun perkara-perkara yang telah dipelajari kepada beberapa bahagian.
• Tujuan : menaakul (mencari) sebab dan musabab (akibat)
• Cth :
1. Berikan faktor, punca-punca, sebab-sebab, mengapakah perkara tersebut berlaku.
2. Meleraikan sesuatu komunikasi kepada beberapa bahagian.
• Objektif
1. Am : mencerakinkan, menaakul, menjelaskan, menilai kerelevenan data.
2. Spesifik : mencerakinkan, mengasingkan, membahagikan, menjelaskan srtuktur dan organisasi.
- Cth : Yang manakah antara berikut tidak menerangkan cirri criteria yang betul?
- Cth : Yang manakah antara berikut merupakan kata kerja?
• Kosa kata popular : bezakan, bandingkan, asingkan, tafsirkan bahagian, klasifikasikan, sebab, mengapa, huraikan, menaakul, mencerakinkan.
Sintesis – (lebih kepada sains, BM- karangan)
• Menguji kebolehan calon mencantumkan, mengabungkan, dan meintegtrasikan fakta atau idea yang berkaitan (mengembang fakta menggunakan ayat sendiri)
• Tujuan : membentuk sesuatu yang baharu.
• Objektif :
1. Am : menulis karangan, mencadangkan sesuatu pandangan, menghasilkan karya
2. Spesifik : mengabungkan, mengubah, mereka cipta, merancang, menulis
• Cth : Berdasarkan tajuk “saya sebatang pen” bina ayat-ayat yang dapat menerangkan mengenai pen tersebut.
• Kosa kata popular : mereka bentuk, kumpulkan, susunkan, gubahkan.
Cth mencadangkan : senaraikan beberapa cara kamu boleh mengatasi masalah itu.
Penilaian
• Menguji kebolehan calon, membuktikan, menilai, mengesahkan, mengkritik, memberi pendapat mengenai sesuatu peryataan, dll.
• Tujuan : membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kretiria tertentu.
• Objektif :
1. Am : menimbangkan nilai, ketekalan, kecukupan data.
2. Spesifik : menilai, membuat pertimbangan.
• Jenis : sejauh mana, nilaikan, apakah pendapat kamu.
Cth : Berikan pendapat anda mengenai hal tersebut.
: Sejauh manakan kebaikan menggunakan kereta ke kuliah.
• Kasa kata popular : nilaikan, rumuskan, tafsirkan, kritikkan, bandingkan, ulaskan, huraikan, buktikan.
• Cth :
1. Pada pendapat kamu, ujian apakah yang sesuai diberikan kepada murid tahun enam?
2. Berbagai faktor perlu dipertimbangkan dalam proses penilaian program. Bandingkan.
Domain Afektif Kalthwohl 1964
•
Diasaskan oleh, David R. Krathwohl
• Merupakan bidang berhubung dengan perasaan, emosi dan sikap.
• Guru harus berkebolehan menggunakan unsur afektif untuk mewujudkan satu suasana pembelajaran yang baik.
• Pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan dengan adanya murid yang dapat membentuk sikap positif.
• Terdapat 5 peringkat bagi domain ini :
1. Penerimaan
2. Bertindak balas
3. Menilai
4. Organisasi
5. Perwatakan
Penerimaan
• Keinginan dan kesanggupan menerima
(kesanggupan memberi perhatian, mendengar ucapan, pendapat orang lain, menghormati kebudayaan yang berlainan)
• Kesedaran
(faktor estitik, ekabentuk, kecantikan sesuatu benda, pelbagai pendapat dalam sesuatu perkara)
• Perhatian terkawal
(kebolehan memberi perhatian kepada sesuatu ransangan – cth : mendengar dan menghayati sajak)
• Objektif am :
1. Mendengar dengan berhati-hati.
2. Menunjukkan kesedaran dalam kepentingan pembelajaran.
3. Menunjukkan sensitiviti dalam masalah sosial.
4. Menerima perbezaan keturunan dan kebudayaan.
5. Mengambil bahagian dalam aktiviti.
• Hasil pelajaran spesifik :
1. Menyoal
2. Memilih
3. Menghuraikan
4. Mengikut
5. Menamakan
6. Menggunakan
Bertindak balas
• Kesanggupan bertindak balas terhadap ransangan.
• Mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti.
• Murid mengambil perhatian dan bertindak balas.
• Terdapat 3 kategori :
1. Persetujuaan membalas
(Bersetuju dengan peraturan / arahan yang diberi.)
2. Kesediaan membalas
(Bertindak balas dengan persetujuan yang dibuat.)
3. Kepuasan
(Mencapai objektif )
• Objektif
1. Am
• Melengkapkan kerja
• Mengambil bahagian dalam perbincangan kecil
• Seronok membantu rakan
• Melakukan tugas secara sukarela.
2. Spesifik
• Dapat menulis isi pelajaran
• Menjawab soalan
• Dapat melafazkan sesuatu (main peranan)
Menilai
• Pada peringkat ini perlakuan adalah didasarkan atas konsep dan prinsip yang telah dinuranikan sehingga menjadi kepercayaan.
• Perlakuan cenderung menjadi konsisten walaupun dalam keadaan yang berbeza jika kepercayaan itu boleh dipratikkan.
• Kebolehan membuat penilaian dan memberi penghargaan terhadap sesuatu benda atau tingkah laku.
• Penilaian berdasarkan penghayatan nilai spesifik (melalui pemerhatian)
• Kategori
1. Penerimaan
- Menerima dan melakukan arahan aktiviti.
2. Pilihan
- Usaha untuk memperoleh sesuatu nilai yang dipilih.
3. Penglibatan
- Aktif dalam aktiviti dan mematuhi peraturan.
Organisasi
• Membawa maksud membentuk sesuatu sistem nilai.
• Apabila lebih daripada satu nilai dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai digunakan.
• Pelajar terpaksa membina beberapa hubungan dan keutamaan di antara nilai-nilainya.
• Kategori
1. Penenggapan
-Mampu mencipta konsep anstrak.
2. Organisasi
- Menyatukan / aplikasi nilai-nilai berkaitan dan membentuk satu sistem.
Perwatakan
• Perubahan tingkah laku positif.
• Kategori
1.Set up – mengekalkan nilai-nilai
2.Perwatakan – disiplin diri.
Bahan dipetik dari :
• umplib.ump.edu.my/images/asdc/utec_PENILAIAN_pkk.ppt
• missjacqdagreat.files.wordpress.com/2010/07/lecture2.ppt
• smkn2sekayu.sch.id/bse/.../ADAPTIF.../TAKSONOMI%20BLOOM.ppt
• http://www.slideshare.net/niena17/pembinaan-soalan/download
No comments:
Post a Comment