PROSES PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN :
KAEDAH LAKONAN DALAM PROSES PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
SUBJEK PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN TAHUN 4
OLEH :
OSMAN BIN ZAINI
PENYELIA :
PUAN LAWA SULTAN
ABSTRAK
Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan kaedah lakonan dalam proses pembelajaran dan pengajaran subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan serta meningkatkan minat murid semasa mengikuti aktiviti lakonan dalam topik Sayangi Keluarga. Kajian ini melibatkan lima orang murid tahun empat di salah sebuah sekolah rendah Kementerian Pelajaran Malaysia di bahagian Miri, Sarawak. Sampel kajian dipilih secara bertujuan terdiri daripada kumpulan murid yang mempunyai tahap pencapaian yang hampir sama dan berdasarkan pemerhatian pengkaji sepanjang kajian. Instrumen kajian yang digunakan adalah ujian pra dan pos, pemerhatian tidak berstruktur, catatan refleksi pengkaji dan temubual tidak berstruktur. Berdasarkan tinjauan awal pengkaji hasil dari temubual, mendapati murid – murid sentiasa merasa bosan, tidak minat dan tidak mementingkan subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Justeru, pengkaji telah memikirkan satu kaedah yang efektif, kreatif dan mampu menarik serta meningkatkan minat murid terhadap subjek ini iaitu menerapkan kaedah lakonan dalam proses pembelajaran dan pengajaran subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Hasil keputusan kajian menunjukkan bahawa penerapan kaedah lakonan dalam proses pembelajaran dan pengajaran dapat menarik dan meningkatkan minat murid selain dapat menggalakkan mereka berfikir secara kreatif dalam subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan ini.
ABSTRACT
The purpose of this research is to examine the effectiveness of acting in the process of learning and teaching in the Sivik dan Kewarganegaraan subjects and increase students’ interest while involving in the acting activities on the topic of “Family Love”. This research involved five students from primary four in one of the schools of the Ministry of Education of Malaysia in Miri, Sarawak. Research sample was purposely selected consisting of a group of students with similar level of performance and based on observations during the period of the research. Research instruments used are the pre and post tests, unstructured-observations, researcher reflection notes, and unstructured interviews. Based on result of the initial survey by the researchers, it is found that the students are bored, not interested and does not take seriously. Thus researchers proposed an effective and creative method to increase the students’ interest on the subject by introducing the acting method in the learning and teaching process of the subject. The results showed that the application of acting in teaching and learning process can attract and increase student interest as well as to encourage them to think creatively in learning the subject.
No comments:
Post a Comment