Thursday, October 14, 2010

JADUAL SPESIFIKASI UJIAN

JADUAL SPESIFIKASI UJIAN
Hale, 1980
“A Table of Specifications consists of a two-way chart or grid (Kubiszyn & Borich, 2003; Linn & Gronlund, 2000; Mehrens & Lehman, 1973; Ooster, 2003) relating instructional objectives to the instructional content. The column of the chart lists the objectives or "levels of skills" (Gredler, 1999, p.268) to be addressed; the rows list the key concepts or content the test is to measure. According to Bloom, et al. (1971), "We have found it useful to represent the relation of content and behaviors in the form of a two dimensional table with the objectives on one axis, the content on the other. The cells in the table then represent the specific content in relation to a particular objective or behavior" .
Kubiszyn dan Borich (2003)
Jadual Spesisikasi Ujian adalah carta dua hala yang mengaitkan objektif pengajaran dan kandungan pengajaran. Lajur carta ini menyenaraikan objektif-objektif pengajaran, sementara baris carta ini pula menyenaraikan konsep-konsep utama yang diajar dan diukur.
Langkah pembinaan Jadual Spesifikasi Ujian:
1) Mengkaji sukatan pelajaran
2) Menentukan jenis soalan
3) Menentukan bilangan soalan
4) Menganalisis objektif pengajaran


1) Mengkaji sukatan pelajaran
Aspek-aspek yang dikaji:
© Skop dan kedalaman pengajaran bagi sesuatu tajuk
© Pendekatan yang telah diambil dalam sesuatu tajuk
© Kepentingan bandingan di antara satu tajuk dengan tajuk-tajuk lain
© Kompleksitisesuatu tajuk
© Masa pengajaran yang diperuntukkan bagi sesuatu tajuk.
2) Menganalisis Objektif Pengajaran.
© Obejktif pengajaran dianalisis untuk menentukan pengetahuan dan kemahiran yang perlu diuji dan pada tahap kesukaran mana ia perlu diuji.
© Lazimnya aras pengetahuan dan kemahiran diasaskan kepada pembahagian yang dibuat oleh Bloom .
3) Menentukan jenis soalan.
© Domain objektif pengajaran (kognitif, afektif, psikomotor) dan peringkat objektif pengajaran perlu dtentukan terlebih dahulu sebelum menentukan jenis soalan.
4) Menentukan Bilangan Soalan
© Jumlah soalan harus mencukupi untuk mewakili kandungan pengajaran, domain objektif pengajaran, dan peringkat objektif pengajaran yang hendak diukur.
© Jumah soalan mempengaruhi kebolehpercayaan dan kesahan suatu ujian.
© Penentuan jumlah soalan perlu mengambil kira jangka masa ujian, jenis soalan dan kesukaran soalan, yang bergantung kepada peringkat objektif pengajaran, panjang soalan dan kemampuan bahasa pelajar.
Kepentingan Jadual Spesifikasi Ujian
© Kertas ujian dapat digubal secara sistematik
© Kesahan dari segi persampelan sukatan pelajaran adalah terjamin
© Taburan soalan mengikut tajuk adalah seimbang
© Ujian meliputi keseluruhan sukatan pelajaran
© Aras kesukaran ujian dapat dikekalkan dari tahun ke tahun, walaupun item dibina oleh pembina soalan lain.


Enam elemen yang perlu diketahui sebelum membina jadual spesifikasi ujian bagi ujian adalah :
(1) keseimbangan sasaram ujian
(2) keseimbangan tahap pembelajaran
(3) format ujian
(4) jumlah item
(5) bilangan item ujian bagi setiap sasaran tahap pembelajaran
(6) kebolehan kemahiran yang dipilih bagi setiap rangkakerja

No comments:

Post a Comment