Thursday, October 14, 2010

LATIHAN

OSMAN ZAINI
PISMP PENGAJIAN SOSIAL SEM 6
Latihan
1. Nyatakan ciri – ciri portfolio
- Dokumentasi berstruktur yang memerlukan pelaksanaan perancangan dan penilaian yang teliti.
- Proses pembelajaran secara portfolio dijalankan secara kolaboratif untuk mencapai kefahaman dan mendokumentasikan pemikiran secara kritis dan kreatif serta pemilihan maklumat dari fakta dari peringkat awal hingga akhir.
- Menggalakkan pembelajaran secara interaktif melalui kerjasama dan bantuan daripada pelbagai pihak.
- Kandungan portfolio terdiri daripada maklumat secara urutan dan mestilah logik.
- Portfolio bersifat reflektif yang dirangsang melalui persoalan.

2. Nyatakan sebab mengapa penialain secara portfolio perlu dilakukan secara berterusan.
• Penilaian berbentuk lebih terbuka (broad based) dan seimbang.
• Tugasan portfolio dapat dipantau melalui peta perkembangan pelajar yang boleh dinilai melalui bukti-bukti lain.
• Proses penilaian perlu dijalankan secara berterusan supaya dapat mencerminkan perkembangan pelajar dari semasa ke semasa mengikut kriteria yang telah dipersetujui bersama.

3. Nyatakan 3 jenis portfolio.
- Porfolio kerja harian
- Portfolio hasil terbaik
- Portfolio dokumen.

4. Nyatakan cara pelaksanaan penilaian melalui pemerhatian.
• Pemerhatian secara berterusan dan mengikut jangka masa waktu yang diperlukan atau ditentukan bagi membantu guru dalam mendapatkan maklumbalas tentang keberkesanan P&P.
• Meliputi aspek kognitif , afaktif dan psikomotor.
• Boleh guna senarai semak, rekod anekdot, dan rekod profile.
• Pemerhatian berlaku antara guru, dan antara pelajar dengan pelajar.
• Pemerhatian juga dibuat oleh guru terhadap keberkesanan bahan dan komunikasi pelajar dengan bahan dan pelbagai situasi persekitaran.
• Perkara yang perlu diambil semasa dibuat pemerhatian;
1. Kualiti Pemerhatian
2. Bentuk perancangan
3. Merekod penilaian pemerhatian
4. Jenis Pemerhatian
5. Strategi pelaksanaan
6. Fungsi penilaian melalui pemerhatian.
Kualiti Pemerhatian
• Pengetahuan mendalam dalam bidang tugasnya dan perihatin dengan persekitarannya.
• Guru perlu peka terhadap perubahan yang berkaitan dengan bahan.
• Yakin dengan keputusan yang dibuat dan keputusan yang diambil.
• Ikhlas dan jujur serta adil dalam membuat keputusan yang diambil terhadap sesuatu.
• Tekal dan stabil dalam penilaiannya.
Bentuk Perancangan
• Menyediakan alat yang releven dan menentukan kaedah untuk mentadbirnya.
• Menetukan teknik menganalisis, mentafsir, merekod dan melapor.
• Merangka tindaksusul yang akan dijalankan mengikut konsekuan yang dijalankan daripada pemerhatian.
Merekod penilaian pemerhatian
• Rekod pemerhatian harus menggambarkan perubahan tingkahlaku secara tersusun dari segi:
a) Pendekatan, kaedah individu atau berkumpulan
• Semasa menjalankan pemerhatian dan hasil pendekatan atau pengubahsuaian cara pelaksanaan perlu direkod dengan jelas
b) Menjalankan Tugasan
• Cara individu mengendalikan tugasannya dan setiap hasil yang diperoleh dihurai dengan tepat .
c) Cara merekodkan dapatan dan rumusan
• Dapatan dan rumusan hendaklah direkod mengikut urutan yang betul.
d) Tindakan Susulan
• Rekod pemerhatian hendaklah juga jelaskan tindakkan susulan hasil yang akan dicapai.

Jenis pemerhatian
Mengikut tujuan dan aspek yang hendak diperhatikan atau dinilai iaitu:
I. Memerhati sesuatu perlakuan tanpa mebuat tafsian (interpretation) dab tanggapan (judgement). Melaporkan apa saja yang dilihat. Tafsiran bukan untuk penilaian semasa.
II. Memerhati apa-apa yang telah dirancang dan secara “open ended”. Menilai kemahiran, pengetahuan dan perlakuan.
III. Memerhati untuk jangka pendek atau jangka panjang. Penilaian dalam bentuk sekuense.
Strategi Pelaksanaan.
I. Secara berterusan mengikut keperluan yangbtelah dikenalpasti/ dirancang.
II. Menggunakan senarai semak.
III. Tindakkan susulan terhadap hasil pemerhatian
IV. Jangka masa pemerhatian hendaklah sesuai dengan kaedah dan keperluan
V. Maklum balas diperolehi daripada guru dan pelajar.
VI. Refleksi tentang pengalaman bahan dikategorikan sebagai pemerhatian.
Fungsi Pemerhatian
• Guru berpeluang memerhati perkembangan psikomotor, kognitif dan objektif pelajar.
•Guru membuat penilaian kendiri terhadap keberkesanan p&p sebagai penyampai maklumat, tutor, pemudah cara dan pendidik.

5. Rekod anekdot dapat digunakan untuk menilai kecekapan dan kecerdasan individu dalam bidang – bidang tertentu. Nyatakan 5 bidang tersebut.
Boleh digunakan untuk menialai kecekapan atau kecerdasan individu dalam bidang tertentu seperti berikut:
1. Kecekapan linguistik (bidang bahasa)
2. Melihat kecekapan dalam bidang-bidang tertentu
3. Muzik
4. Kecekapan (body khanisthetic)
5. Kecekapan intrapersonal
6. Kecekapan interpersonal


Kecekapan Linguistik
• Keupayaan menggunakan bahasa untuk memperoleh sesuatu , untuk menambat hati, menyakinkan dan merangsang.
Melihat Kecekapan dalam bidang-bidang tertentu.
• Keupayaan memanipulasikan objek atau simbol untuk meneroka corak, kategori dan perkaitan dan kebolehan membuat eksperimen secara terkawal dan terancang.
Muzik
• Keupayaan mencipta muzik dan mengubah lagu.
Kecekapan (body khanisthetic)
• Berkemahiran sukan, seni lakon, seni tari atau seni lukis.
Kecekapan Intrapersonal
• Keupayaan memahami perasaan dan emosi diri.
Kecekapan interpersonal
• Keupayaan memahami dan bergaul dengan orang lain.





6. Berikan satu perbezaan antara ujian sumatif dan formatif dari segi pekanan.
Ujian Formatif
Ujian jenis ini dilaksanakan bertujuan untuk menentukan kemajuan pelajar-pelajar dari semasa ke semasa sepanjang pembelajaran mereka. Ujian ini dijalankan semasa kursus diadakan dan tujuannya ialah untuk mempercepatkan proses pembelajaran.
Ujian Sumatif
Ujian sumatif bertujuan untuk mengesan secara menyekuruh taraf pencapaian murid di akhir sesuatu pembelajaran. Matlamat utama penilaian jenis ini ialah untuk memberi markah atau gred kepada seseorang murid supaya dapat membandingkannya dengan markah murid lain dalam kumpulannya.

7. Nyatakan perbezaan antara ujian kefasihan dan ujian kemajuan.
Ujian Kefasihan

Untuk kefasihan digunakan untuk menentukan tahap mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa. Digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dan pengetahuan dan kebolehan mereka.
Ujian Kemajuan :

Ujian Kemajuan digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru kelas. Untuk kemajuan bertujuan untuk mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara –perkara yang diajar tentang satu tajuk tertentu.


Pengiraan
 Indeks kesukaran item (K)= Skor Purata
Skor Maksimum

Soalan 8
1. Dalam satu ujian data-data berikut telah diperoleh.
a) Daripada 55 pelajar, 15 pelajar berada di dalam kumpulan pelajar cerdas, 25 sederhana dan selebihnya lemah. Berapa bilangan murid lemah?

b) Bagi soalan esei 2a) yang markah maksimumnya ialah 15, min bagi pelajar cerdas, kumpulan sederhana dan kumpulan lemah adalah seperti berikut:
Kumpulan Murid Min
Cerdas 10.5
Sederhana 7.25
Lemah 3.785

Kirakan indeks diskriminasi dan indeks kesukaran bagi soalan esei 2a).

c) Bagi item aneka pilihan 1, 3 dan 5, data-data berikut diperoleh. Item 1 jawapan ialah B, bilangan pelajar yang jawab dengan betul ialah 15 daripada kumpulan cerdas, 25 kumpulan sederhana, 15 pelajar lemah. Kirakan indeks kesukaran dan indeks diskriminasi bagi item 1.

d) Bagi item 3 yang jawapannya D. Tiada seorang pun daripada kumpulan cerdas jawab dengan betul. Semua murid kumpulan lemah dan sederhana jawap dengan betul. Kira indeks kesukaran dan indeks diskriminasi.

e) Jawapan A. Tiada mana-mana murid jawap dengan betul. Kira indeks kesukaran dan indeks diskriminasi.

f) Semua murId jawap dengan betul. Kirakan indeks diskriminasi dan indeks kesukaran




g) Kirakan kekuatan penganggu bagi item 9 dengan data berikut:
Kumpulan murid Cerdas Sederhana Lemah Jumlah murid
A 1 3 3 7
B 2 2 0 4
C 2 15 0 17
D 10 5 12 27
Jumlah murid 15 25 15 55

Daripada data di atas, dapat diramalkan bahawa jawapan yang betul adalah D kerana ramai murid cerdas memilihnya. Oleh yang demikian, ospyen A, B dan C merupakan pengganggu.

No comments:

Post a Comment